Op basis van de analyse en beoordelingsmethode zoals vastgelegd in de Nota weerstandsvermogen en risicobeheersing is hieronder berekend wat de minimaal benodigde weerstandscapaciteit is. In de berekening wordt een kans van optreden en een kans op het financiële gevolg bepaald. Via een in de nota vastgestelde rekenformule wordt op basis van deze 2 factoren de hoogte van de minimale weerstandscapaciteit bepaald.
Berekening minimale weerstandscapaciteit 2023 | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Taakveld | Risico per categorie | Classificatie | Kans optreden | Kans financiële gevolgen | Financieel gevolg | Afgedekt | Minimale weerstands-capaciteit | Toelichting |
Open-einde regelingen | Redelijk | 0,50 | 0,75 | € 200.000 | nee | € 75.000 | Sociale voorzieningen, inschattingspost. Bestemmingsreserve (sociaal domein) beschikbaar | |
2.1 | Verbindingsweg | Goed | 0,50 | 1,00 | € 800.000 | nee | € 400.000 | Stijging bouwkosten. |
3.4 | Opbrengst toeristenbelasting | Redelijk | 0,50 | 0,75 | € 180.000 | nee | € 68.000 | Fluctuatie in opbrengst toeristenbelasting |
5.5 | Pand voormalig brandweerkazerne | Niet in te schatten | Bestemming pand en financiële impact nog onduidelijk. | |||||
6.4 | Intos/IWGM, hoger exploitatietekort dan begroot | Redelijk | 0,50 | 0,75 | € 59.000 | nee | € 22.000 | Extra overschrijding van het exploitatietekort |
6.4 | Garantiestelling lening INTOS | Goed | 0,00 | 1,00 | € 848.000 | nee | € 0 | Gemeente staat garant voor 2 leningen van Intos. Exploitatietekorten komen ten laste van de IWGM gemeenten, derhalve risico nihil. |
6.7 | Sociaal domein | Niet in te schatten | Bestemmingsreserve sociaal domein beschikbaar om tegenvallers op te vangen. | |||||
8.1 | Planschade, overig | Redelijk | 0,50 | 0,75 | € 50.000 | nee | € 19.000 | Algemene inschatting. |
8.1 | Omgevingswet | Slecht | 1,00 | 0,50 | € 20.000 | nee | € 10.000 | In de meerjarenbegroting is een aframing van bouwleges verwerkt. Het restrisico betreft een forsere daling van deze leges dan voorzien. |
8.3 | Woningbouw (WSW achtervang) | Ondergebracht bij waarborgfondsen. | ||||||
10 | Exploitatiebijdrage Heikant | Goed | 0,50 | 1,00 | € 1.000.000 | nee | € 500.000 | Langlopende vordering |
AD | Garanties algemeen | Redelijk | 0,50 | 0,75 | € 230.000 | nee | € 86.000 | Garanties aan verenigingen, wordt jaarlijks op afgelost. |
AD | Rente-ontwikkeling 1% | Goed | 0,50 | 1,00 | € 100.000 | nee | € 50.000 | Langlopende lening 10 mio 2024, de verwachte renteverhoging is in de begroting verwerkt. Het restrisico betreft een nog hogere stijging van de rente. |
AD | Algemene uitkering | Goed | 0,50 | 1,00 | € 380.000 | nee | € 190.000 | 1% van algemene uitkering |
AD | Informatie-beveiliging en privacy | Niet in te schatten | 0.50 | nee | De (financiële) gevolgen van incidenten op het gebied van informatiebeveiliging en privacy cybercriminaliteit zijn lastig te bepalen omdat ze zo divers kunnen zijn. | |||
Totaal | € 1.420.000 |
Berekening minimale weerstandscapaciteit 2026 | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Taakveld | Risico per categorie | Classificatie | Kans optreden | Kans financiële gevolgen | Financieel gevolg | Afgedekt | Minimale weerstands-capaciteit | Toelichting |
Open-einde regelingen | Redelijk | 0,50 | 0,75 | € 200.000 | nee | € 75.000 | Sociale voorzieningen, inschattingspost. Bestemmingsreserve (sociaal domein) beschikbaar | |
3.4 | Opbrengst toeristenbelasting | Redelijk | 0,50 | 0,75 | € 180.000 | nee | € 68.000 | Fluctuatie in opbrengst toeristenbelasting. |
5.5 | Pand voormalig brandweerkazerne | Niet in te schatten | Bestemming pand en financiële impact nog onduidelijk. | |||||
6.4 | Intos/IWGM, hoger exploitatietekort dan begroot | Redelijk | 0,50 | 0,75 | € 59.000 | nee | € 22.000 | Extra overschrijding van het exploitatietekort |
6.4 | Garantiestelling lening INTOS | Goed | 0,00 | 1,00 | € 848.000 | nee | € 0 | Gemeente staat garant voor 2 leningen van Intos. Exploitatietekorten komen ten laste van de IWGM gemeenten, derhalve risico nihil. |
6.7 | Sociaal domein | Niet in te schatten | Bestemmingsreserve sociaal domein beschikbaar om tegenvallers op te vangen. | |||||
8.1 | Planschade, overig | Redelijk | 0,50 | 0,75 | € 50.000 | nee | € 19.000 | Algemene inschatting. |
8.3 | Woningbouw (WSW achtervang) | Ondergebracht bij waarborgfondsen. | ||||||
AD | Garanties algemeen | Redelijk | 0,50 | 0,75 | € 150.000 | nee | € 56.000 | Garanties aan verenigingen, wordt jaarlijks op afgelost. |
AD | Rente-ontwikkeling | Vooralsnog geen nieuwe leningen na 2024 voorzien. | ||||||
AD | Algemene uitkering | Goed | 0,50 | 1,00 | € 380.000 | nee | € 190.000 | 1% van alg. uitkering |
AD | Informatie-beveiliging en privacy | Niet in te schatten | 0.50 | nee | De (financiële) gevolgen van incidenten op het gebied van informatiebeveiliging en privacy cybercriminaliteit zijn lastig te bepalen omdat ze zo divers kunnen zijn. | |||
Totaal | € 430.000 |
De verlaging van de minimale weerstandscapaciteit in 2026 ten opzichte van 2023 zit voornamelijk in het wegvallen van de risico's van de vordering Heikant, de verbindingsweg, de Omgevingswet en het wegvallen van het renterisico.
Conclusie
De weerstandscapaciteit moet een zodanige omvang hebben dat onvoorziene financiële tegenvallers kunnen worden gedekt. De financiële consequenties van de geïnventariseerde risico’s zijn niet exact te kwantificeren.
De risico’s zijn met de huidige omvang van de weerstandscapaciteit voldoende afgedekt. De weerstandscoëfficiënt voor 2023 is € 9.788.405 / € 1.420.000 is 6,89. In de begroting 2022 was de coëfficiënt 9,24. Door het vormen van bestemmingsreserves en door het verhogen van het risico "verbindingsweg" daalt de coëfficiënt in 2023. Het kengetal blijft nog altijd gezond.
De weerstandscoëfficiënt voor 2026 is € 13.612.405 / € 430.000 is 31,66. Deze stijging ontstaat door het wegvallen van een aantal risico's zoals de Heikant, verbindingsweg, Omgevingswet en het renterisico, alsmede door een toename van de algemene vrije reserve als gevolg van positieve saldi over de jaren 2023-2026.