HarmoniSatie en herijking kostenverdeelmethodiek BsGW | In 2022 is binnen BsGW het project harmonisatie gestart. Hierin is een inventarisatie gemaakt van de uniformiteit in de uitvoering van de belastingverordeningen. Op basis hiervan wordt een voorstel opgesteld voor standaardvarianten (die via de kostenverdeelmethodiek verrekend worden) en maatwerkvarianten die afzonderlijk aan deelnemers in rekening worden gebracht. In de loop van 2023 zal daarom een beleidskeuze gemaakt moeten worden of Gennep (waar van toepassing) gebruik wil blijven maken van maatwerkoplossingen tegen extra kosten of dat we ons conformeren aan de standaardvarianten. Hierop zullen in 2023 de Belastingverordeningen voor 2024 moeten worden aangepast en de eventuele effecten zullen moeten worden meegenomen in de begroting 2024.
Benchmark vervangt macronorm OZB | Sinds 2020 is de macronorm OZB vervangen door de 'Benchmark gemeentelijke belastingen' (COELO). Deze benchmark geeft gemeenten meer informatie over de ontwikkeling van de lokale lasten in zowel eigen als andere gemeenten. Daarmee kunnen gemeenten nog bewuster keuzes maken over de lastenontwikkeling. De woonlasten zijn de som van de gemiddeld betaalde OZB, de afvalstoffenheffing en de rioolheffing minus een eventuele heffingskorting.
Benchmark woonlasten Limburg 2022
De Gennepse woonlasten en de mutatie hiervan blijven onder het landelijke en provinciale gemiddelde.
Waarderen op gebruiksoppervlakte/Samenhangende objectregistratie (SOR) |
In 2022 heeft de overgang plaatsgevonden van het waarderen van inhoud naar het waarderen op gebruiksoppervlakte. Dit was een gezamenlijk project van BsGW en de deelnemende gemeenten. Voor de beheerfase is ook de ontwikkeling naar een samenhangende objectregistratie van alle basisregistraties met een geografische component (BAG, BGT, WOZ) van belang.
Omgevingswet en lokale belastingen | De Omgevingswet voegt veel regelgeving op het gebied van de fysieke leefomgeving samen. De omgevingsvergunning, maar ook de zorgplichten voor de gemeentelijke watertaken en de inzamelplicht voor huishoudelijke afvalstoffen, vallen onder de reikwijdte van de Omgevingswet. De minister kan nadere regels stellen over de berekening van de leges omgevingsvergunning, de afvalstoffenheffing en de rioolheffing. Er zal waarschijnlijk een wijziging in de gemeentewet moeten plaatsvinden. De invoeringsdatum van de de Omgevingswet is meermaals uitgesteld. Op het moment van de opstelling van deze begroting is geen duidelijkheid over de uiteindelijke invoeringsdatum.
Verruiming lokaal belastinggebied | Het kabinet heeft aan de Tweede Kamer bouwstenen gegeven voor een hervorming van het lokaal belastinggebied. De bouwstenen passen bij het streven van de VNG naar meer financiële flexibiliteit voor gemeenten. Gepleit wordt voor een verschuiving van € 4 miljard aan rijksbelastingen naar gemeentebelastingen. Bij het opstellen van deze begroting zijn er landelijk nog geen concrete beslissingen hierover genomen.
De VNG heeft 7 ijkpunten benoemd waaraan uitbreiding van het lokaal belastinggebied zou moeten voldoen:
- Een groter belastinggebied is geen doel op zich maar dient om de band tussen bepalen, betalen en verantwoorden te versterken.
- Het moet gaan om een substantiële uitbreiding.
- De horizontale, democratische verantwoording waarborgt verantwoorde heffing. Limitering van de opbrengsten via rijksregelgeving past daar niet bij.
- Geen verhoging van de lastendruk. Uitbreiding van de gemeentelijke belastingen is onlosmakelijk verbonden met een navenante verlaging van de rijksbelastingen (mogelijk gemaakt door een verkleining van het gemeentefonds).
- Voor de belastingbetaler is de herziening zo veel mogelijk inkomensneutraal. Koopkrachteffecten moeten worden geneutraliseerd. Dit vereist maatregelen van het Rijk.
- Voor de belastingbetaler moet zichtbaar zijn dat er sprake is van een verschuiving en geen verhoging. Dit is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van Rijk en gemeenten.
- Vereenvoudiging door afschaffen kleinere heffingen is mogelijk voor zover er sprake is van aanvaardbare financiële gevolgen op gemeentelijk niveau.